Är det fel? Då har du rätt

Konsumentverket

favorite

Kampanj

phonelink

Webb

movie

Film

Reklamationsrätt - en doldis

Konsumentverket jobbar för att ta tillvara konsumenternas rättigheter. En av dem är att kunna reklamera en vara eller tjänst som har ett fel.

Men tyvärr är det få som klagar. Speciellt unga som inte vet vad som gäller och inte vågar ta fighten med slipade säljare. Konsumentverket gav oss därför i uppdrag att ta fram en nationell kampanj om reklamationsrätt. Målet var att öka kunskapen om vad som faktiskt gäller kring reklamationsrätt och att peppa ungdomar till att reklamera mera.

 

 

Uppdrag: Uppmuntra fler att klaga

För att kunna göra en beteendeförändring började vi med ett omfattande research- och insiktsarbete för att förstå hur unga tänker i frågan. En av slutsatserna var att ungdomar tycker att det är jobbigt att klaga. Vi ville därför på ett kul sätt uppmuntra till just klagande, och visa att det faktiskt är värt mödan. Vi träffade även olika kommersiella aktörer inom handel för att få en helhetsbild av problematiken kring reklamationer.

Grunden i kampanjen blev prylar som används av unga och ofta går sönder – hörlurar, träningsskor och solglasögon – i kombination med ett enkelt budskap: Är det fel? Då har du rätt.

Fokus på storstäder landet runt.

Vi lyfte budskapet med stortavlor och digitala skyltar i tunnelbana och med digitala ytor i köpcentrum. Vi tog även fram filmer i ett snapchat-inspirerat manér till sociala kanaler som Instagram och Facebook och digitala kanaler som Youtube, samt banners på utvalda sajter.

Utmärkt respons

Våra banners hade hög klickfrekvens och kampanjen gav ökad trafik till Konsumentverkets webb, vilket var ett av de mål som fanns för kampanjen. Kampanjen resulterade även i publicitet i en rad olika nyhetsmedier. Inte minst bjöd TV4 in Konsumentverket till morgonsoffan och Lilla Aktuellt tipsade barn och unga om hur man reklamerar. I den årliga undersökning som Konsumentverket gjorde kunde man se att kännedomen om tjänsten ökat, vilket delvis kan tillskrivas kampanjarbetet.

Har du ett uppdrag du vill prata mer om?

0 av 150 tecken

Jag har läst, förstått och godkänner Matadors allmänna villkor och integritetspolicy.

Skicka