favorite

Kampanj

Bakgrund

När Bandyfinalen kom tillbaka till Uppsala efter fem år i Stockholmskylan var det självklart att det skulle märkas. Uppsalabor var en given målgrupp, liksom hela Bandysverige. Hur skulle finalen kommuniceras? Arenan? Hur skulle man få tag i sponsorer? Hur skulle staden Uppsala involveras? Med ambitiösa och långsiktiga biljettförsäljningsmål samt mål för att öka antalet närvarande vid damfinalen drog Destination Uppsala igång samarbetet med Matador. Självklart ville vi att Uppsala skulle förbli bandyns huvudstad alla kommande år.

Folkfest i förväg

Med folkfesten i fokus lät vi målgruppen uppleva stämningen på arenan långt i förtid. Biljettförsäljningen stöttades genom annonsering i såväl traditionella som digitala kanaler, genom ett koncept som satte bandybollen i fokus – på ett lite annorlunda sätt. Hitta en idé och en design som tänder ett litet leende. Olika dagar under kampanjperioden fick specialannonser som påminde målgruppen om att bandyfinalerna närmade sig.

Det blev mål!

Det första året av tre i Uppsala blev en strålande start. Biljettförsäljningen nådde uppsatta mål och aldrig tidigare hade damfinalen haft så många besökare. Stadens företag och restauranger engagerade sig och bjöd invånare och besökare på riktig bandystämning med alla tänkbara tillbehör.

Har du ett uppdrag du vill prata mer om?

0 av 150 tecken

Jag har läst, förstått och godkänner Matadors allmänna villkor och integritetspolicy.

Skicka