favorite

Kampanj

movie

Film

phonelink

Webb

Av Fri Vilja

Den 1 juli 2018 klubbades en ny sexualbrottslag i Sverige. Det övergripande syftet är att minska antalet sexualbrott i Sverige.

Brottsoffermyndigheten gav Matador i uppdrag att genomföra en nationell kampanj kring den nya lagen riktad till unga 18-25 år. Målet var att öka kännedomen om är att sex är frivilligt. Om inte, är det ett brott.

Förändrad attityd med hjälp av influencers

Hur når man unga med information som är både känslig och komplex?

Vår Sifomätning visade att målgruppen tar till sig information genom vänner och personer de ser upp till. Vi valde därför ett oväntat grepp för en myndighet och tog hjälp av influencers och mikroinfluencers som fick sprida konceptet Av fri vilja på Youtube och i utvalda poddar och via sociala kanaler som FB, Instagram och Snapchat.

För att nå unga män lyfte vi fram konceptet i mer nischade kanaler som Twitch, en digital samlingsplats för videogamers, och på Dreamhack.

Den digitala kampanjen kompletterades med radio, trafikreklam, tåg och stortavlor.

Det oväntade greppet fungerade över förväntan. Målet var att nå minst 50 procent av målgruppen. Kampanjen nådde totalt 67 procent och hela 78,5 procent unga män. 92 procent har förstått budskapet och inte minst har 21 procent delat eller pratat om kampanjen med någon.

 

Kampanjen och sajten vann två priser i Publishingpriset 2019 (i kategorierna opinionsbildningsfilmer och kampanjsajter), fick ett hedersomnämnande i tävlingen YouTube Works 2019 och var det enda svenska finalbidraget i Google Premier Partner Awards i kategorin Video som avgjordes i Dublin tidigare i höst. Kampanjen är även nominerad till 100-wattaren 2019 i kategorin samhällsansvar och ideellt.

 

Har du ett uppdrag du vill prata mer om?

0 av 150 tecken

Jag har läst, förstått och godkänner Matadors allmänna villkor och integritetspolicy.

Skicka