KAMPANJ

LIVSMEDELSVERKET
Nyttig fisk 2017

BAKGRUND

Livsmedelsverket har i uppdrag att förstärka informationen om kostråd för vissa fiskarter från Östersjöområdet (Norrlandskusten, Vänern och Vättern), som innehåller förhöjda halter av dioxin. Särskilt prioriterade målgrupper är barn, ungdomar och kvinnor. Eftersom dioxin lagras i kroppen och överförs till fostret är kvinnor i barnafödande ålder en särskilt viktig målgrupp. Bakgrunden till uppdraget är att vissa fiskarter överskrider EU:s gränsvärden för tillåtna halter för PCB och dioxin. Sverige har fått undantag från gränsvärdet under förutsättning att konsumenterna informeras om riskerna.

LÖSNING

Med rörligt innehåll i sociala kanaler som anpassats med budskap för utvalda tidsperioder som t ex midsommar, surströmmingspremiär och jul blir budskapet mer relevant. Kampanjen har även gått på Youtube och banners på olika webbplatser.

RESULTAT

Filmerna har gått extremt bra och skapat många kommentarer, delningar och likes. Vissa filmer fick mer än 100 kommentarer. Inläggen har gjort att antalet följare på Instagram har ökat med 100 %. Inlägget på Instagram visades 170 000 gånger och hade en räckvidd för 134 500 personer. Totalt visades filmerna 1 317 000 gånger på Facebook. På Youtube visades filmerna 2 450 000 gånger!

VILL DU GÖRA NÅGOT LIKNANDE?

Eller vill du till exempel veta mer om hur vi arbetar med varumärken, integrerade kampanjer och effektmätning? Oavsett vilket, hör gärna av dig direkt via telefon eller fyll i kontaktforumläret nedan så ringer jag upp dig så snart som möjligt.