BAKGRUND

Matador är Konsumentverkets upphandlande byrå för kommunikation sedan 2016.

I vår digitaliserade vardag ställs vi som konsumenter inför oändligt många val och nya sätt att konsumera. Följderna blir ett ökat utbud, fler möjligheter att jämföra varor och tjänster via sociala medier och jämförelsesajter, riktad marknadsföring och tillgång till en oändlig mängd information. Utvecklingen medför också ökade möjligheter för aktörer som genom vilseledande erbjudanden eller påträngande marknadsföring lurar konsumenter till ofrivilliga eller ogenomtänkta köp. Ett av de största problemen som har växt i takt med digitaliseringen, och fokus i den årliga Konsumentrapporten, är abonnemangsfällor.

UPPDRAG

Uppdraget var att ta fram filmer riktade till privatkonsumenter för att uppmärksamma lanseringen av Konsumentrapporten 2017.

LÖSNING

Matador producerade två separata filmer som användes som riktad annonsering på främst Facebook, uppdragsgivarens egen webbplats och som PR-material. Centrerade kring karaktärerna Bengt och Bianca, behandlade dessa det svåra ämnet abonnemangsfällor med humor och gav intresseväckande ingångar som varnar och hjälper konsumenterna om farorna med abonnemangsfällor samt dem möjlighet att lära sig mer på en landingssida. Matador stod för ide, manus, grafiskt manér, illustration och filmproduktion.

Se filmen med Bengt och den med Bianca.

Se även ett inslag i SVT Rapport om rapporten från 2 maj 2017 här. (Spola fram till 18:25)

VILL DU BOLLA DINA IDÉER MED OSS?

Gillar du caset ovan och vill bolla några idéer? Välkommen att kontakta ansvarig projektledare Tim Sajdak på 018-56 30 16. Om du föredrar att Tim kontaktar dig så fyll i formuläret nedan så hör hon av sig så snart hon kan.