Om oss

Det här är Matador

Matador startade år 2000 och arbetar idag med uppdragsgivare inom många olika branscher, här hemma och internationellt. Vi har Uppsala som bas, men uppdragsgivare i hela Sverige. Våra uppdragsgivare drivs ofta av en vilja att bidra till ett bättre samhälle. Det gör vi också, och vänder oss därför medvetet till företag och organisationer som vill göra nytta och som drivs av engagemang.

Själva bidrar vi med kunskap, erfarenhet och nyfikenhet – både för att förstå varje verksamhet, men också för att ha koll på trender och beteenden som kan skapa nytta för våra uppdragsgivare. Vi är också övertygade om att alla samarbeten vinner på en öppen och prestigelös inställning, en bra dialog och att vi har kul tillsammans.

Vi förändrar beteenden...

Vi hjälper våra uppdragsgivare att förändra människors beteende med hjälp av strategi, kreativitet och kunskap om hur vi som individer och grupper fattar beslut. Med beteende menar vi konkreta handlingar som till exempel handlar om att köpa en viss tjänst, söka ett ledigt jobb, minska sitt utsläpp av vardagskemikalier, eller att söka bygglov i rätt tid.

Under 2019 har vi, tillsammans med beteendevetare, arbetat fram metoder som vi utgår från för att öka effekten av de kommunikationsåtgärder som genomförs. Metoderna bygger på kunskap om hur människor fattar beslut, vilka behov som ligger bakom besluten, vad som är avgörande för målgruppens beteende samt i vilka kanaler vi mest effektivt kan nå vår målgrupp. Resultaten ska vara enkelt mätbara. Tillsammans med vår uppdragsgivare definierar vi hur resultatet av varje uppdrag kan mätas samt hur vi också tillsammans ska kunna följa upp att vi nått målen.

...och vi är rätt bra på det

Genom åren har Matador mottagit ett antal priser och nomineringar som vi är väldigt stolta över, både lokalt i Uppsala (Flerfaldig Guld-M-vinnare i kategorierna Årets Byrå, Årets Kampanj och Årets Kreativa) och i nationella tävlingar (tvåfaldig vinnare av Svenska Designpriset och flerfaldig vinnare av Publishingpriset). Vi mottog även tre finalnomineringar och två vinster i 2019 års Publishingpris i kategorierna opinionsbildningsfilmer (Av fri viljas YouTube-kanal, vinnare), kampanjsajter (frivilligtsex.se, vinnare) och informationssajter (tystnainte.se), samt en nominering i 100-wattaren 2019 för kampanjen Av fri vilja i kategorin samhällsansvar och ideellt. Gemensam beställare av dessa bidrag är Brottsoffermyndigheten.

Vill du jobba hos oss?

Vi söker alltid nyfikna, kloka och engagerade människor som tror att kommunikation kan bidra till ett lite bättre samhälle. Vill du träffa oss? Berätta kort om dig i ett mejl till info@matador.se så hör vi av oss.