Veckans tips – Instagram Carousel Ads

Upplagt juni, 2015

För två månader sedan lanserade Instagram ett nytt annonsformat i form av en bildkarusell. Formatet kallas Instagram Carousel Ad och kommer möjliggöra för annonsörer att visa flera bilder i följd, samt också driva trafik vidare direkt till en extern hemsida.

I dagarna lanserades formatet i Australien, Brasilien, England, Frankrike, Kanada och Tyskland. Tidigare har det endast varit tillgängligt för amerikanska företag och den här expantionen är Instagrams första steg i att rulla ut formatet globalt. Det är fortfarande oklart när denna annonsmöjlighet kommer till Sverige, men för att ligga steget före och hjälpa dig vara påläst när det väl händer, så kommer här lite tips från en av Instagrams egna kreativa strateger, Derek Echevarria-Scott. Originalartikeln på Adweek kan du läsa här.

 

Bra att tänka på när du tar fram en karusell-banner för Instagram:

– Den första bilden som visas måste dels sticka ut ur flödet och dels kunna stå på egna ben så att de mottagare som inte väljer att swipea vidare ändå kan ta del av budskapet.

– Tänk ut kreativa sätt att få mottagaren att förstå att det finns mer att ta del av om denne swipear vidare. Har man väl fått dem att titta på den andra bilden är odsenljer enne swipear vidare. Har man väl fått dem att titta poå ben så att de användare som inte väljer å den andra bilden är oddsen goda för att de även kommer ta sig hela vägen till den sista bilden.

– Undvik långa och kompakta texter i anslutning till bildutrymmet. Mottagaren kommer förhoppningsvis spendera mer tid med att swipea mellan bilderna och vill sedan snabbt komma vidare till nästa inlägg.

– Var smart när det gäller valet av nyckelord du och ditt varumärke vill associeras med och hur dessa kan vävas in i copyn.

– Om bildkarusellen inkluderar en call to action så var noga med att tonaliteten på bilderna på Instagram stämmer överens med landningssidan. Var också noga med att webben du hänvisar mottagaren till är mobilanpassad.

Låter det spännande? I väntan på att annonsformatet kommer till Sverige kan du hitta lite inspiration gällande vad man kan göra här.