Svenskarna och internet 2015

Upplagt november, 2015

I november publicerade Internetstiftelsen i Sverige sin årliga rapport om svenskarnas internvanor. Det är den största och viktigaste undersökningen av sitt slag, full med statistik och fakta där man kan dra massor av slutsatser. Intressant ur ett sociologiskt perspektiv och viktigt ur ett kommunikationsperspektiv.

93 procent av alla svenskar har internet och i genomsnitt använder vi internet 21 timmar i veckan. Drygt 8 av dessa timmar är via mobilen, en ökning med en halvtimme sedan förra året.

Inkörsporten till internet är surfplattan. I en genomsnittlig barnfamilj finns det 1,9 surfplattor. När barnen blir äldre överger de surfplattan för mobilen som är det vanligaste redskapet för att använda internet bland tonåringar, som också är de mesta internetanvändarna. Andra saker vi lär oss är:

– Knappt hälften vet inte vad tweets och poddar är
– Färre uppger att de e-handlar, den första nedgången sedan frågan började ställas
– Sociala medier fortsätter växa – Instagram och Snapchat är årets raketer
– Filmtittandet på nätet har exploderat, främst via YouTube
– Fildelningen fortsätter att minska

Klicka här för att läsa rapporten i sin helhet.