Optimera ditt YouTube-konto – Del 3

Upplagt november, 2015

Så har vi nått sista delen i vår genomgång gällande vad du kan göra för att optimera din YouTube-kanal. I del 1 gick vi igenom vad du kan göra för att sätta ihop en bra profilsida och i del 2 gick vi in mer i detalj på hur du kan jobba med dina videor för att de ska bli så lätta som möjligt att hitta vid en sökning, samt hur du kan tänka för att få folk att klicka igång dem. Här i miniseriens sista del går vi igenom tre fiffiga verktyg som kan hjälpa dig i ditt arbete på YouTube. Vill du ha mer detaljerad information är du varmt välkommen att höra av dig så berättar vi självklart mer!

Del 3 – Effektivisera ditt arbete med YouTube
Med din profilsida och publiceringen av dina videor i toppform kan det vara bra att effektivisera även ditt arbetssätt. YouTube har många fina funktioner inbyggt för att hjälpa dig med just detta. Här kommer vi att gå igenom tre av dessa lite övergripande. Allt du behöver göra sedan är att aktivera dem.

 

1. Upload Defaults
Det här är en mästerlig tidssparare. Om flera av dina videor har samma typ av information eller sektioner kopplat till sig kan det här verktyget hjälpa dig att sätta fart på arbetet. Om du till exempel har många länkar i din videobeskrivning som är samma för alla dina videor kan detta vara en bra sak att lägga in här. På det sättet slipper du skriva in dem varje gång och du glömmer heller inte bort att lägga in dem. Det enda du behöver göra då är att fylla på med den filmspecifika beskrivningen ovanför så är du klar.

 

2. Featured Content
YouTube erbjuder dig också möjligheten att lyfta någon av dina egna videor i de av dina videor som dina tittare redan ser på. På det sättet fungerar det som gratis annonsplats i din egen video. Du kan dessutom ställa in vilken/vilka videor du vill lyfta, oavsett om det är en specifik video, en spellista eller helt enkelt din senast publicerade film. YouTube låter dig också ställa in precis när i din video du vill att informationen ska visas. Mycket behändigt!

 

3. Branding
En annan fiffig funktion som finns är branding. Här låter YouTube dig ladda upp en bild/logga som sedan automatiskt visas i din video. Du kan själv ställa in när du vill att loggan ska visas och vart i din video den ska visas. Det här är dessutom bra så till vida att dina tittare då kan dra muspekaren över videofönstret och få upp bra information om din kanal. När de klickar på bilden/loggan så hamnar de direkt på din kanal. Funktionen är särskilt bra att koppla på när din video bäddas in på en extern webbsida. På så vis kan dina tittare komma åt och börja prenumerera på din kanal även om de inte såg filmen direkt på YouTube.