Optimera ditt YouTube-konto – Del 2

Upplagt oktober, 2015

Välkommen tillbaka! Det här är andra delen av tre där vi ger dig lite tips runt vad du kan göra för att optimera din YouTube-kanal på bästa sätt. I del 1, som du hittar här, började vi gå igenom stommen för din profilsida. Där kan du läsa om vad det är bra att tänka på när det gäller din profilbild, din sidlayout och dina spellistor. Här i del två tar vi nu tag i presentationen av själva videon. Vill du ha mer detaljerad information är du varmt välkommen att höra av dig så berättar vi självklart mer!

Del 2 – Optimera publiceringen av dina videoklipp
Nu när du har en profilsida som är tiptop är det dags att ta itu med själva innehållet på den. Dina videoklipp. Det är här dina tittare får möjligheten att ta del av ditt budskap och du har chansen att verkligen visa upp dig från din bästa sida. Och för att ett kvalitativt innehåll inte ska förbises behöver det även presenteras på bästa sätt.

 

1. Thumbnails
Tillsammans med videons titel är dess thumbnail, eller tumnagel, det första som en tittare lägger märke till. Därför är det bra att tänka på några saker när det kommer till dessa. Särskilt bra kan det vara att tänka på 3 e:n – eyes, emotion och excitement. Det är också bra att ha stillbilder som har liknande utseende. På det sättet är det lättare för dina tittare att känna igen material från just din kanal. Vill du veta mer om stillbilder kan du hitta en bra sammanställning här.

2. Titels
Som tidigare nämnt är videons titel också väldigt viktig. Det här är också en sådan sak som är lätt att testa för att ta reda på vad som får just dina tittare att klicka igång din video. Här kan du hitta mer tips om hur du skriver en bra videotitel, men i korta drag kan sägas att en bra videotitel nämner innehållet i videon och väcker nyfikenhet utan att avslöja allt. Får du dessutom in ett nyckelord eller två är det ett klart plus. Tänk bara på att du som mest har 100 tecken på dig.

 

3. Description
Den beskrivning av videon som du skriver utgör delar av den information som YouTube sedan använder som måttstock när det gäller att avgöra om en video är relevant att visa när en tittare gör en sökning. Den här informationen är inget som YouTube själva kan läsa ut ur din video därför är det viktigt att du skriver en bra beskrivning. Här handlar mycket om att få med länkar till både sociala kanaler och webbsidor som är relevanta, men även en tydlig call to action är att föredra. Kan du dessutom hålla dig inom 200-500 tecken är det ännu bättre. Mer detaljer runt videobeskrivningar på YouTube hittar du här.

4. Tags
Att förse din video med relevanta taggar är inte lika viktigt som att ha en bra titel och en bra videobeskrivning men de kan ändå fylla en funktion när det gäller att bidra med värdefull information om din video. När det gäller taggar brukar det vara bra att tänka på ord som dina tittare kan tänkas söka på för att hitta din video och därefter skriva in dem i samband med att du laddar upp din video. Skriv de viktigaste taggarna först och undvik att använda allt för många. Du vill inte att din video ska uppfattas som spam. Du kan även titta på taggar som andra videos inom samma område använder för att få lite tips. För att få hjälp att hitta sådana kan du till exempel ta hjälp av externa verktyg.

 

5. Call to action – För att få dina tittare att återvända och titta på fler av dina videor eller, ännu bättre, börja prenumerera på din kanal, är det bra om du ser till att din video har en tydlig call to action. En sådan kan bestå av att du uppmuntrar tittaren till att prenumerera på din kanal, gilla eller dela videon, titta på ytterligare en video, besöka din webbsida eller något helt annat som passar just dig. För att inte överväldiga din tittare så välj max två och motivera varför de ska göra just det du ber dem om.

Sådär! Nu har du en bra stomme att utgå från när det gäller att optimera dina videor för YouTube. För att ytterligare hjälpa dig i ditt arbete med din kanal kommer vi i del 3 ta upp tre fiffiga funktioner som YouTube erbjuder. Allt du behöver göra är att aktivera dem.