Optimera ditt YouTube-konto – Del 1

Upplagt oktober, 2015

Alla som lägger upp en video på YouTube vill att många ska titta på den. Såklart. Vad som dock inte alltid är lika självklart är vad du behöver göra för att uppnå detta. Trots allt är det inte bara innehållet som spelar roll. Det här är därför den första av tre delar där vi ger dig lite tips gällande vad det är bra att tänka på när du ska publicera en video på YouTube. Vill du ha mer detaljerad information kan du höra av dig så berättar vi mer!

Del 1 – Optimera din kanals profilsida
Först och främst behöver du se till att din profilsida är tiptop. Tänk på den som en hemsida. Vad vill du förmedla för känsla till dina tittare? Vilket innehåll vill du lyfta lite extra? Svaren på de här frågorna kommer sedan att hjälpa dig i ditt första steg mot en optimerad kanal.

 

1. Channel Icon
Det här är den delen som kanske känns mest självklar. Tänk på din kanalikon, eller profilbild om du föredrar det, som ditt visitkort. Vilken bild representerar dig bäst? Som företag är det kanske er logga, men som privatperson kanske det snarare är en bild på dig själv. Här är det också klokt att ha YouTubes egna ord i bakhuvudet: ”Your channel icon visually represents your channel everywhere across Google and YouTube, so make sure it looks good large and small.” Vill du ha fler tips om din nya profilbild kan du klicka här.

2. Channel Art
Channel Art, eller omslagsbild, är den bild som ligger överst i din kanal. Här har du möjligheten att dela med dig av lite mer information om vem du är och vad din kanal handlar om. Har du dessutom ett schema för hur ofta du lägger upp material är omslagsbilden ett utmärkt ställe att lägga sådan information. Värt att notera är också att omslagsbilden visas på olika sätt på olika plattformar så dubbelkolla storleken på din bild innan du lägger upp den. YouTube hjälper också till genom att märka ut vilket område i bilden som alltid kommer visas oavsett plattform.

3. Trailer
När en besökare som inte prenumererar på din kanal klickar sig in på den kommer de överst i flödet att se ett videoklipp som spelas upp automatiskt. Det är din trailer. YouTube har själva satt ihop lite tips som hjälper dig med att få ihop en bra trailer. Generellt kan sägas att en bra trailer är kort, visar snarare än berättar och antar att tittaren inte vet någonting om dig och ditt företag. Här ovan ser du ett exempel på en bra trailer.

4. Highlighted video
De besökare som redan följer din kanal får inte automatiskt se din trailer. Istället kan du välja att highlighta ett videoklipp. Om dina prenumeranter redan sett dina klipp, om du till exempel inte uppdaterar din kanal så ofta, kan du istället välja att visa dem dina senast uppladdade videos eller din senaste aktivitet på YouTube i stort. Oavsett vad är det klokt att göra ett aktivt val gällande detta.

 

5. Sidlayout
Nu när du har din trailer på plats och talat om för din målgrupp varför de ska prenumerera på din kanal är det dags att presentera ditt videomaterial för dem på bästa sätt. Channel Frederator är en YouTube-kanal som lyckats väldigt väl med sin layout. De har satt ihop en tydlig struktur som gör det lätt för tittaren att navigera mellan olika sektioner. På det sättet får nya tittare en snabb överblick av vad kanalen erbjuder och befintliga prenumeranter kan snabbt leta reda på senaste avsnittet i den videoserie de följer.

6. Playlists
Ett annat sätt att sortera innehåll på YouTube är genom att göra så kallade Playlists, eller spellistor. Om du till exempel har filmat ett antal videos som du gärna vill att tittarna ska se tillsammans i en följd är det här funktionen för dig. Spellistorna kan också användas för att lyfta dina egna videos i rekommenderat-listan som visas till höger bredvid ett videoklipp. Videos inom samma spellista hamnar nämligen högst upp där om du ställer in listan på rätt sätt.

Nu när du har satt upp din profilsida på bästa sätt är det dags att börja fylla den med bra innehåll. I nästa del tar vi upp hur du bäst optimerar publikationen av dina videos för att göra just detta.