Nu kör vi igen

Upplagt augusti, 2015

Efter några veckors ledighet är vi nu tillbaka på kontoret igen. Mycket har hänt under de veckor vi varit borta så vi tänkte passa på att servera ett kort nyhetssvep med några större händelser som ägt rum den senaste månaden.

 

Microsoft Edge

För några dagar sedan lanserades Windows 10 och med operativsystemet kommer även Microsofts nya webbläsare, Microsoft Edge. Webbläsaren är många gånger snabbare än dess föregångare Internet Explorer och bland många fiffiga nya funktioner hittar vi bland annat Cortana, Microsofts personliga assistent – motsvarigheten till Apples Siri. Även säkerheten har bättrats på ordentligt. Där Internet Explorer har haft många stora säkerhetshål har Microsoft istället byggt Edge som en egen enhet fristående från resten av operativsystemet – något som kommer försvåra intrång avsevärt om än kanske inte hindra dem helt och hållet.

Internet Explorer lär däremot inte självdö över en natt, men Edge är helt klart något att ha ögonen på. Arbetar du i PC-miljö rekommenderar vi varmt att du byter från Internet Explorer till nya Edge. Du kommer inte att ångra dig.

 

Facebook See First

I början av juli lanserade Facebook en ny funktion som de kallar ”See First”. Den möjliggör för en användare att själv välja sina favoriter bland sina vänner och de sidor de gillat. De som väljs ut hamnar sedan högst upp i nyhetsflödet med en liten stjärnmarkering. Ditt vanliga flöde hamnar sedan under dina markerade favoriter.

Det är många som ännu inte känner till inställningen, men det är klokt att hålla ögonen på den. Vill du vara säker på att dina följare ser dina inlägg på Facebook är det med nämligen detta du ska satsa lite extra på.

 

 

Twitter News Tab

Twitter är även de igång med tester av en ny funktion i sin mobila app. Företaget har tagit fram en ny nyhetsflik i menyn som är tänkt att visa de senaste rubrikerna från stora nyhetsorganisationer som trendar på plattformen. När du trycker på en rubrik hamnar du på en form av kort artikelsida där du får se en bild, en rubrik, en ingress från originalkällan, samt de tweets om ämnet som fått störst spridning.

Än så länge är den bara lanserad i Japan men tester pågår i övriga världen. Det återstår också att se hur Twitter kommer utnyttja den här möjligheten till att sälja fler annonser – något de hittills har kämpat med. Det här är dock helt klart ytterligare en tydlig indikation på företagets önskan att ge sig in i nyhetssegmentet.