Nej eller okej – kampanj för Uppsala Vatten. Vinnare av Guld M 2016

Upplagt maj, 2016

Uppsala vatten jobbar långsiktigt med att hålla avfallsvattnet fritt från skadliga ämnen. Reningsverken är bra men de klarar inte vad som helst, därför är det ett kontinuerligt arbete med att upplysa invånarna om vad man ska slänga i avloppet och inte. Mätningar visar att det inte är ett kunskapsproblem, folk vet vad man får och inte får spola ner. Utmaningen är att åstadkomma beteendeförändring.

Nej eller Okej. Genom att tratta ner budskapet till minsta möjliga beståndsdel hoppas vi på att kunna få en liten, liten plats i folks medvetande, som gör att de stannar upp och tänker till när en bomullsrondell är på väg ner i toan. Kampanjen syns på stortavlor, helsidesannonser och banners. Dessutom har vi komponerat en liten sång med tillhörande film som på ett enkelt sätt förklarar vad som är okej och vad som är nej. Till det har vi uppdaterat den populära pysselboken som Uppsala vatten delar ut till skolklasser som kommer på besök. Filmen Bajskaraoken hittar man på Uppsala vattens YouTube-kanal.

“Nu kan du sjunga bajskaraoke med Uppsala Vatten” skriver tidningen Resumé – läs mer.

Vilka problem som kan uppstå när man inte sorterar det som spolas ner i toaletten hat tagits upp av SVT Uppland samt vad övrigt man kan hitta i ett reningsverk.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/det-har-ska-du-in-spola-ner

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/det-osannolika-fyndet – en liten story om sköldpaddan Prutten som hittades levande på en fettflotte i reningsverket. Given story för en barnbok?!