Instagram visar framfötterna

Upplagt februari, 2016

För någon vecka sedan hände det som många runt om i världen väntat länge och otåligt på – att kunna växla mellan flera olika konton i Instagram utan att behöva logga ut och in. Nu behöver du alltså inte logga ut ditt privata konto för att kunna använda till exempel företagets konto istället. Hur det hela går till i praktiken kan du läsa om här. Kort sammanfattat kan sägas att det här kommer att underlätta det kommunikativa arbetet med kanalen för företag, något vi förmodligen kommer att se resultaten av inom en snar framtid.

Det här är dock inte det enda som Instagram har i görningen just nu. Under de närmaste veckorna kommer du att kunna se hur många gånger dina publicerade videor visats. Visningssiffran kommer att ligga på samma ställe som antalet likes ligger idag och klickar du på den så kommer du kunna se hur många som gillat din video, samt vilka de är. Med andra ord kommer du snart att kunna göra jämförelser mellan antalet användare som tittat på din publicerade film och antalet användare som gillat den, något som borgar för än mer kanalspecifikt material.

Med dessa förändringar kliver Instagram ytterligare framåt som en av de kanaler som företag behöver ha ett ordentligt tänk kring. Instagram har även flaggat för att fler nyheter kopplat till video kommer att lanseras under året. Så har man inte redan en plan för arbetet med kanalen börjar det bli hög tid att skaffa en nu.

 

Bonus: Social cinema
Nyfiken på hur man kan jobba med Instagram på nya sätt? Spana in något som kallas social cinema. Termen är självförklarande så till vida att det är filmat material som släpps och spelas upp i sociala kanaler. Ett aktuellt exempel på detta är Shield 5, en thrillerserie i 28 delar som sänds exklusivt på Instagram. I det här fallet kompletteras filmerna också med en stillbild per avsnitt för att lyfta fram särskilt viktig information för att ytterligare berika handlingen. Låter det spännande? Här kan du se de avsnitt som släppts så här långt.