Chatbotar – något att ha ögonen på

Upplagt mars, 2017

Kanske har du hört någon nämna chatbotar eller chatterbots någon gång, kanske är det helt nytt för dig. Oavsett vilket så bör du som kommunikatör i alla fall ha koll på grunderna.

Förenklat kan man säga att en bot är ett program som svarar på olika typer av input, audiell eller textbaserad, med på förhand bestämda svar eller artificiell intelligens (AI). Dessa program, botarna, kan man sedan bygga in i befintliga plattformar och system. En chatbot är alltså ett program som simulerar ett mänskligt samtal, eller en chatt, med hjälp av regler eller AI. Vill du veta mer om vad en chatbot är kan du klicka här.

Ur en kommunikativ synvinkel är det här väldigt spännande och erbjuder mängder av möjligheter för att skapa och upprätthålla en dialog med dina målgrupper. För första gången använder människor meddelandetjänster, till exempel Messenger och Snapchat m.fl., mer än sociala nätverk. Det innebär att om du vill bygga vidare på din affär i digitala kanaler så är det logiskt att bygga där de redan finns. De som dessutom är snabba på den här bollen och som gör det bra har mycket att vinna.

Fördelen med att bygga in en chatbot på till exempel Messenger, Snapchat eller Whatsapp är att du ger dina målgrupper möjligheten att kommunicera med ditt företag på en plats där de redan befinner sig och där de känner sig bekväma. På det sättet kan man också låta personer komma i kontakt med företaget i realtid i en privat miljö, med låga trösklar, utan att det krävs så stora resurser internt. Ett annat plus är att man inte heller behöver be sina målgrupper ladda ner ytterligare en app som de inte kommer att använda…

Oavsett om du vill flytta delar av din kundtjänst till en chatbot, skicka ut företagets nyhetsbrev på andra sätt än via mail eller kanske starta en e-handel direkt i Messenger så är chatbotar något att titta närmare på. Möjligheterna är nästintill oändliga.

Är du sugen på att se vad andra företag och organisationer byggt för chatbotar kan du titta på den här sidan. Där kan du också enkelt sortera botarna efter plattform så att du får en känsla för vad du kan åstadkomma med en bot i din kommunikationsarsenal.