30 erbjudanden på 4 dagar
– kampanj i sociala medier

Upplagt oktober, 2015

Matador har tagit fram en Instagram-kampanj för Janemars, en av Uppsalas ledande modebutiker. Kampanjen pågick i förra veckan och gick kortfattat ut på att Janemars butiker varje timme släppte ett generöst erbjudande i sina sociala kanaler. Erbjudandena, så kallade INSTA DEALS, gällde bara i 60 minuter. Så det gällde att vara på hugget om man ville få en chans att ta del av dealen.

Erbjudandena lades ut på Instagram och Facebook med stöd av ett fåtal stora annonser i dagspress. Kampanjen vände sig framförallt till studenter och generellt sett en yngre målgrupp. Strategin med denna kampanj var att skapa organisk spridning som ett alternativ till konventionell annonsering. Förutom ökad försäljning var målet att öka antalet följare i sociala kanaler.

 

Kampanjen fick extremt genomslag. Antalet följare ökade med drygt 40 % på Instagram. Flera av erbjudandena sålde slut. Den INSTA DEAL som gav rabatt på kostymer resulterade i kö och samtliga kostymer var slut på 15 sekunder. Försäljningen överträffade alla förväntningar och summerat så resulterade kampanjen i årets hittills bästa försäljningsdagar.

En bonus med kampanjen var att Janemars breda sortiment och olika premiumvarumärken blev rejält uppmärksammade. Många kom in i butikerna under kampanjperioden och kommenterade att det var en rolig och generös kampanj. Ett flertal återförsäljare har uttryckt att kampanjen var väldigt kreativ och något helt nytt hur man kan arbeta med sociala medier som säljdrivande verktyg.